SEMARAK REFORMASI

PANJI KEADILAN

Tuesday, January 13, 2009

SPR dan Polis

Kehangatan berkempen makin dirasai di p036 Parlimen Kuala Terengganu.Ini telah ditambahkan lagi dengan kehadiran beramai AMK dari kedah dan beberapa negeri lain.Kempen secara aktif oleh AMK telah dijalankan dan akan diteruskan hingga akhir.
Walaubagaimanapun keadaan sedikit ganjil daripada pilihanraya sebelum ini,umum atau kecil.Apa tidaknya SPR telah mengeluarkan arahan semua kenderaan tidak dibenarkan membawa bendera parti mahupun stiker hatta gambar calon di kenderaan.Ini adalah satu langkah pelik yang belum pernah dikuatkuasakan di mana2 pilihanraya sebelum ini.
Apakah langkah ini boleh membantu kemenangan BN? jika ia,maka bertepatanlah keputusan ini dilaksanakan.Apa yang penting ialah ketelusan bukan peraturan2 pelik.
Suasana pilihanraya kali ini nampak suram dari segi penglibatan anak2 muda tempatan,mahupun di pihak Pakatan Rakyat dan BN,rata2 penduduk tempatan mengambil sikap berkecuali dalam aktiviti berkempen.
Kenderaan POLIS pula dilihat menguasai segenap sudut jalan raya disekitar Kuala Terengganu.Road Block tidak kurang sepuluh,24 jam sehari,di setiap jalan masuk parlimen Kuala Terengganu.Sementara itu kelihatan beberapa kumpulan anggota polis mengambil kesempatan membeli belah di sekitar Kuala Terengganu.Jalan ke Rusila berselirat dengan kem2 sementara polis yang bertugas,kenderaan mereka tersusun kemas disepanjang jalan tak ubah keadaanya seperti ketika pencerobohan tentera Amerika menceroboh Iraq 8 tahun yang lalu.Yang membezakanya ialah dari segi fizikal anggota dan warna uniform sahaja.
Kehadiran polis kini telah bertambah dan telah mencapai 9000 orang,jumlah teramai dalam sejarah pilihanraya Malaysia.Apakah ini boleh membantu kemenangan BN,jawapanya sudah tentu ia.Sekiranya sebaliknya ia tidak akan dilukukan.Kita faham faktor keselamatan,tetapi mengapa begitu ramai,ia bukan sahaja membazir wang rakyat tetapi telah memberi gambaran negetif kepada pelancong dan dunia luar bahawa pilihanraya di Malaysia tidak selamat dan tidak sesuai para pelancong berada di Malaysia ketika pilihanraya berlangsung.
Terdapat pihak menyarankan saya lebih berfikiran positif terhadap jumlah kehadiran anggota polis yang ramai.Ingin saya tegaskan bahawa banyak bukti yang boleh saya utarakan, antaranya lihat apa yang telah berlaku ketika perhimpunan Bersih di Batu Buruk,dua orang penyokong PAS telah ditembak dengan peluru hidup oleh anggota polis.Bagaimana polis membelasah DSAI ketika dalam tahanan pada 1998.Lihat pula perilaku polis ketika menyuraikan perhimpunan Bersih di Masjid Jamek Kuala Lumpur pada Nov 2007.Serangan polis keatas penduduk Memali 1985 dan banyak lagi.
Inginkan Malaysia yang lebih aman dan polis lebih berintigriti,campakkan BN pilihlah Pakatan Rakyat, insyaAllah.

1 comment:

Tun Jebat said...

sebab tu org kata SPR dan polis adalah komponen tambahan dalam BN!!!