SEMARAK REFORMASI

PANJI KEADILAN

Sunday, January 4, 2009

Gendang Kuala Terengganu.

Apabila berbicara soal PRK Kuala Terengganu,terus teringatkan PRK Permatang Pauh.Seawal pagi seluruh pemuda dan penyokong PKR telah berkumpul di padang,jalan penuh sesak beberapa kilometer.Jejantas penuh dengan kenderaan yang menyaksikan himpunan manusia yang membawa bendera PKR dan terdapat penyokong membawa bendera parti PAS dan DAP.Semua bangsa bersatu atas satu prinsip iaitu kemenangan untuk Permatang Pauh.Dengan ragam pakaian yang dikenakan oleh para penyokong memeriahkan lagi suasana ketika itu.Barisan peniaga juga tidak ketinggalan mencari rezeki diawal pagi hingga tengahari.Kehebatan sokongan yang diberikan sudah mengambarkan bahawa kerusi Permatang Pauh bukan sahaja kekal di tangan kita bahkan nak disentuh oleh kaum Umno BN pun jauh sekali. Setiba sahaja calon PKR iaitu DSAI pada ketika itu, menyebabkan keadaan terus manjadi lebih hangat,sorakan penyokong BN pada ketika itu bagai menggeletek ketiak sahaja.Apabila DSAI bersalaman dengan calon BN Dato' Arif Syah,Adun Sbg.Jaya.Sah dari segi fizikalnya pun, kita telah menjaringkan beberapa gol.
Perarakan pulang penyokong selepas penamaan calon juga telah menggerunkan jentera kerajaan BN.Keadaan hampir seperti ini berterusan hingga hari pengundian.
Ketika waktu berkempen,sudah tentu BN tanpa segan silu yang didorong sifat2 buruk yang bertopeng membantu rakyat telah menggunakan segala taktik kotor,dengan bermula kes liwat DSAI,penangkapan beberapa exco PKR di perak,fitnah dan dsb.
Apabila tiba waktu petang selepas waktu pembuangan undi selesai,sudah tidak kelihatan lagi penyokong BN apatah lagi pimpinan mereka,semuanya lari dan menyepikan diri apabila secara purata kemenangan pasti milik pemimpin keseyangan kita DSAI.Pesta meraikan kemenangan telah bersambung lagi dari petang tersebut hingga selesai pengumuman keputusan.
Penyokong sekali lagi berkumpul di padang Maktab Bainun,Penanti.Sorakan gembira,kibaran bendera,nyanyian lagu2 patriotik dan kata2 seloroh telah mengamat suasana malam tersebut.
Apabila majoriti kemenangan telah diumum ramai yang menitis air mata tanda kesyukuran dan juga gembira.Angka 15 000 lebih,majoriti kemenangan DSAI.
Apakah Kuala terengganu bersedia mengahadapi PRK ini.Kehadiran penyokong pada sesi penamaan calon boleh menjadi indikator kemenangan atau sebaliknya.Kemudian kekemasan jentera,teknik menangkis serangan dan membuat serangan balas.Shywar,risalah,banner,pakar internet dan maklumat,keselamatan dan pelbagai lagi yang tak nak saya tulis disini akan membantu kemenangan.Kepulangan wargakota yang pulang mengundi dan membawa berita tentang kerajaan dan pelbagai berita dari kota juga boleh mengubah halatuju PRK. mereka ini pulang beberapi hari sebelum hari pengundian.
Pengundi hantu telah dikesan dibeberapa lokasi mengundang rasa resah dikalangan kita.Lakukan apa sahaja supaya rancangan jahat pihak lawan tidak menjadi,campakkan rasa takut jauh-jauh kelaut .Sematkan keberanian dan keazaman bahawa kita tidak ada pilihan lain kecuali kemenangan .Takbirrr!

No comments: