SEMARAK REFORMASI

PANJI KEADILAN

Wednesday, May 11, 2011

Pertemuan dua jam MB-UMNO jelaskan pelbagai kekeliruan


Sikap terbuka Menteri Besar Kedah, YAB Dato’ Seri Ustaz Azizan Razak membuahkan hasil yang baik apabila wakil Badan Perhubungan UMNO Kedah melalui Pengerusi Biro Pendidikan, Dato’ Abdul Aziz Sheikh Fadzir hadir di pejabatnya

untuk menyerahkan rayuan pengekalan rebat cukai tanah Universiti Utara Malaysia (UUM).

“Kerajaan negeri akan menimbang semula rayuan itu tapi kita minta ia dibuat terus oleh Kementerian Pengajian Tinggi kerana kementerian itu bertanggungjawab mentadbir UUM secara langsung,” kata Azizan.

Tambahnya lagi, walaupun kerajaan negeri menerima kekangan dari kerajaan pusat namun perkara-perkara yang melibatkan pendidikan adalah menjadi keperluan dan sebahagian agenda kerajaan negeri.



“Saya memang menerima surat dari pihak UUM mengenai rayuan berkenaan tetapi buat masa sekarang kita belum mendapat sokongan dari Pejabat Tanah dan Galian. Mereka memikirkan pengurangan tersebut akan mengurangkan pendapatan kerajaan negeri hampir RM8 juta.

“Walau bagaimana pun mereka bersetuju membawa perkara tersebut ke peringkat kerajaan negeri untuk dibincangkan,” tegasnya lagi.

Pertemuan wakil Perhubungan UMNO Kedah bersamanya juga turut menceritakan agenda-agenda kerajaan negeri yang dilaksanakan untuk kebaikan rakyat Kedah. Pertemuan yang berlangsung hampir dua jam dalam suasana penuh kemesraan itu memperlihatkan sikap terbukanya untuk kebaikan rakyat Kedah tanpa mengira fahaman politik.

Dengan penjelasan dari beliau sendiri, secara tidak langsung menolak dakwaan dan spekulasi liar tidak berasas yang dibangkitkan mengenai isu tersebut.

Selesai perbincangan Menteri Besar dan rombongan dari Badan Perhubungan UMNO Kedah itu sama-sama menikmati makan tengahari di pejabat Menteri Besar.

No comments: