SEMARAK REFORMASI

PANJI KEADILAN

Tuesday, January 27, 2009

Polis Raja Di Malaysia.

Apabila anggota polis merasakan diri mereka kebal daripada tindakan undang2,menyebabkan anggota polis tanpa rasa bersalah melakukan pelbagai kesalahan hatta membunuh sekalipun.Terbaru kematian S.Kugan mati ketika berada dibawah tahanan polis baru2 ini,ramai pihak telah membahas isu ini,jadi saya akan mengupas mengapa hal ini berterusan.
Isu kematian tahanan ketika dalam lokap bukan isu baru ,sehingga kehari ini lebih 400 tahanan berketurunan India mati ketika dalam tahanan dan ketika disiasat polis.Nyawa masyarakat India sangat murah dimata polis.
Mengapa semua ini boleh terjadi?Pertama apabila pemimpin masyarakat India tidak mempedulikan nasib kaum mereka sendiri.Sikap pemimpim MIC yang telah mendominasi perjuangan masyarakat India suatau masa dahulu di negara ini,lalai dalam menjalankan tanggungjawab membela masyarakat India,kerana pemimpin MIC telah lena oleh kekayaan dan bimbang segala kemewahan yang mereka miliki hilang sekiranya bangun menentang ketidakadilan sebilangan anggota polis yang berada dibawah naungan Umno dan Bn.
Kedua, sikap Kerajaan yang memandang sepi aduan dan isu2 seperti ini atas alasan perkauman.Kelemahan kerajaan menangani isi rasuah menyebabkan penjenayah besar berjaya menyogok anggoto polis untuk menghapuskan bukti dan saksi.
Ketiga,Pihak media yang dikuasai kerajaan melenyapkan isu2 seperti ini supaya rakyat tidak bangun dan menentang polis yang zalim dan tidak adil.
Saya menyeru kepada semua supaya bangu menentang kezaliman tanpa membezakan agama dan bangsa.

No comments: