SEMARAK REFORMASI

PANJI KEADILAN

Wednesday, January 14, 2009

Tiada sekatan jalanraya.

Apakah makna semua ini?Mengapa secara tiba 2 semua sekatan jalanraya di P 036 di alihkan atau diberhentikan.
Dari analisis AMK,keadaan ini berlaku kerana 1.Sekatan2 ini tidak menyenangkan penduduk Kuala Terengganu dan para pengundi. 2. Semua pengundi hantu telah selamat sampai ke parlimen Kuala Terengganu 3. Mendapati keadaan di Kuala Terengganu telah selamat dari sebarang kekacauan dan tiada pihak mampu mencetuskan provokasi. 4.BN yakin mereka telah memenangi PRK ini. Jadi, analisis mesti menjurus perkara positif kepada BN.

Apapun tindakan ini sudah tentu ia membawa kebaikan kepada BN.Masakan mereka membuat keputusan yang tidak menguntungkan mereka.

Kami telah meneliti bahan2 kempen BN.Apa yang paling mengkesankan pengundi ialah strategi mereka memburukkan kerajaan negeri Pas pada 1999>2004.Mereka telah menjilidkan sebuah buku kecil dengan bertajuk "pado doh"bermaksud, menyesali apa yang telah dilakukan kerajaan Pas Terengganu dahulu.Mereka menyenaraikan beberapa perkara dan peristiwa semasa pemerintahan kerajaan Pas dahulu.Walaupun terdapat fakta yang terkandung dalam buku tersebut boleh dipertikaikan,namun ia memerlukan ruang yang besar dan mengambil masa yang lama untuk menerangkan kepada pengundi atas pagar.Terdapat bahan kempen lain yang dilempar kepada orang ramai ,tetapi semuanya sukar menembusi jiwa nurani pengundi,kecuali buku kecil ini.Disaat waktu kempen hampir sampai kepenghujung kelihatan jentera kita masih terkial-kial mencari rentak.Lagu2 lama dengan rentak kuno harus ditinggalkan dan diganti dengan suatu sistem kempen yang bersifat memahami perasaan pengundi dan menerangankan dasar pakatan rakyat yang lebih jelas kepada pengundi.

Kita bernasib baik kerana BN gagal meletakkan calon yang sesuai mewakili rakyat Kuala Terengganu.Perpecahan didalam kem UMNO juga mencerahkan peluang kita menggilap Kuala Terengganu menjadi Kota Pakatan rakyat.Kesempatan ini harus kita gunakan sebaik mugkin.

Perbezaan kaum dan agama boleh menjadi punca kekalahan sekiranya ia tidak diatasi secara santun,apatah lagi kekalahan semasa PRU lalu kerana gagal memikat pengundi berketurunan Cina.

Imej Taliban juga kadang2 menggerunkan pengundi kaum bukan Melayu.

Apa yang dicatatkan diatas adalah analisa Ketua Penerangan AMK Kedah bukan pandangan AMK secara keseluruhan.

No comments: