SEMARAK REFORMASI

PANJI KEADILAN

Tuesday, November 22, 2011

Pertikai keputusan tidak bubar DUN, AMK selar Pemuda MCA

PETALING JAYA 22 Nov: Angkatan Muda KEADILAN menyelar kenyataan Ketua Pemuda MCA yang mempertikai keputusan kerajaan Selangor untuk tidak membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) pada Pilihan Raya Umum ke 13.

Ia berikutan pengumuman Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid ibrahim sebelum ini yang menegaskan DUN di Selangor hanya akan dibubar selepas Jun 2012.

Ketua AMK, Shamsul Iskandar Mohd Akin berkata, Datuk Dr Wee Ka Siong tidak mempunyai hak untuk mempertikaikan keputusan tersebut kerana MCA dan BN adalah pembangkang di Selangor.

“Mengikut perlembagaan, bubar DUN adalah kuasa mutlak Menteri Besar atau Ketua Menteri di sesebuah negeri dan cadangan Tan Sri Khalid itu sah.

“Maka tindakan Ka Siong mempertikainya sesuatu yang lucu dan dia mungkin lupa Selangor sudah empat tahun ditadbir Pakatan Rakyat,” katanya selepas mesyuarat pemuda Pakatan Rakyat di pejabat KEADILAN di Petaling Jaya hari ini.

Turut serta dalam sidang media itu Ketua Pemuda PAS, Nasruddin Hassan Tantawi, wakil Pemuda Dap, Zairil Khir Johari dan pimpinan pemuda Pakatan Rakyat lain.

Menurut Shamsul, cadangan Khalid itu sesuatu yang baik kerana sekurang-kurangnya memberi bayangan bilakah tarikh pilihan raya negeri akan diadakan.

Berbanding pentadbiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sehingga kini enggan memberi tarikh sebenar bilakah Parlimen dibubarkan.

“Pemuda Pakatan Rakyat menyambut baik langkah Tan Sri Khalid agar DUN Selangor hanya akan dibubar selepas Jun kerana ia baik untuk rakyat.

“Sebab dengan pengumuman itu, maka pelbagai dasar kerajaan negeri termasuk yang baru dibentang dalam belanjawan negeri baru-baru ini dapat dilaksana dalam tempoh munasabah,” tegasnya.

Sementara itu, timbalannya, Khairul Anuar Ahmad Zainuddin berkata, di negara maju, tarikh pilihan raya sudah pun diketahui lima tahun sebelum dibubarkan

No comments: